Μεταφορές: Οι ξένοι κολοσσοί αντεπιτίθενται

metafores

Πανίσχυρο ανταγωνισμό από το εξωτερικό έχει να αντιμετωπίσει η προσπάθεια που καταβάλει η χώρα να καταστεί ένα διεθνές κέντρο για το διαμετακομιστικό εμπόριο.

Οι κινήσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια και αφορούν κυρίως το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο αναδεικνύεται σε κόμβο του διεθνούς εμπορίου, αλλά και τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, όπου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιχειρεί να θεμελιώσει μια υπολογίσιμη παρουσία, έχουν τραβήξει το ενδιαφέρον του ανταγωνισμού, που εμφανίζεται αποφασισμένος να διατηρήσει τη θέση του.

Εκείνο που σταδιακά γίνεται σαφές είναι ότι το γεωγραφικό πλεονέκτημα, στο οποίο εν πολλοίς στηρίζεται η ελληνική προσπάθεια, δεν επαρκεί προκειμένου η Ελλάδα να αποτελέσει έναν σημαντικό κρίκο της διεθνούς αλυσίδας logistics.

Η γεωγραφική θέση της χώρας είναι το ισχυρότερο πλεονέκτημα στο οποίο στηρίζεται μεγάλο μέρος της προσπάθειας να διεκδικήσει η Ελλάδα μερίδιο της παγκόσμιας μεταφοράς. Με σημείο αναφοράς την Ελλάδα και χρήση των συνδυασμένων μεταφορών η διαμετακόμιση φορτίων από την Ασία στην Ευρώπη γίνεται ταχύτερα, σε σχέση με τους παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους, άρα και οικονομικότερα.

Βέβαια, η αύξηση της χρήσης του δρόμου που περνάει από την Ελλάδα έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της κίνησης για άλλους, πολυσύχναστους εμπορικούς δρόμους. Ήδη σε ότι αφορά τον όγκο των φορτίων ο Πειραιάς έχει αναρριχηθεί στην πρώτη τετράδα των λιμανιών της Μεσογείου, με την τάση για το μέλλον να είναι σαφώς ανοδική. Η εισαγωγή των ασιατικών εμπορευμάτων στην Ευρώπη μέσω των λιμανιών της νότιας Ευρώπης και στην συνέχεια η μεταφορά τους στον τελικό προορισμό με τη χρήση τρένου ή οδικώς αποδεικνύεται μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση, που αυξάνει τα μερίδιά της.

Κίνα- Γερμανία απευθείας με τρένο σε 16 εως 18 ημέρες

Μπροστά στον κίνδυνο, λοιπόν, να χάσουν μερίδια αγοράς οι ανταγωνιστές ανασυντάσσονται προκειμένου να διατηρήσουν την πρωτοβουλία των κινήσεων. Στο πλαίσιο αυτό στην εβδομαδιαία σύνδεση με τρένο του λιμανιού του Αμβούργου με το λιμάνι Zhengzhou της Κίνας προχώρησε η εταιρεία των σιδηροδρόμων της Γερμανίας DB Schenker, η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο των μεταφορών και της εφοδιαστικής.

Τα τρένα που κινούνται στη συγκεκριμένη γραμμή φτάνουν στην Γερμανία μέσω Καζακστάν, Ρωσίας, Λευκορωσίας και Πολωνίας, καλύπτοντας σε 18 ημέρες την απόσταση των 10.214 χιλιόμετρων. Για μια μεταφορά μέσω θάλασσας μεταξύ των δύο αυτών περιοχών θα απαιτούνταν ο διπλάσιος χρόνος. Επίσης σε σχέση με την αεροπορική μεταφορά εμπορευμάτων το κόστος είναι περίπου 80% φθηνότερο, ενώ αισθητά φθηνότερο είναι και έναντι της οδικής μεταφοράς. Η πρώτη αμαξοστοιχία κατά μήκος αυτής της διαδρομής μετέφερε 41 εμπορευματοκιβώτια. Οι περισσότεροι από τους πελάτες που έχουν κλείσει συμφωνίες για την μεταφορά εμπορευμάτων μέσω της γραμμής αυτής είναι αυτοκινητοβιομηχανίες και βιομηχανίες ηλεκτρονικών.

Για την μεταφορά εμπορευμάτων με τρένο από την Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη υπάρχει μια ακόμη διαδρομή, η οποία είναι σχεδόν ταυτόσημη σε σχέση με την προηγούμενη και από το Chongqing της Κίνας φτάνει στο Ντούισμπουργκ της Γερμανίας, διανύοντας μια διαδρομή 11.179 χιλιομέτρων. Πέρα από το μειωμένο κόστος, σημαντικό πλεονέκτημα των γραμμών αυτών είναι η εξάλειψη των διοικητικών εμποδίων. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο σύνολο των διαδρομής των 11.179 χιλιομέτρων της εν λόγω γραμμής υπάρχει μόλις ένα σημείο τελωνειακού ελέγχου.

Οι συγκεκριμένες γραμμές αντιμετωπίζουν βέβαια κάποια προβλήματα. Από τη μία υπάρχουν ασυμβατότητες ανάμεσα στα σιδηροδρομικά δίκτυα από τα οποία διέρχονται τα τρένα με αποτέλεσμα να απαιτούνται παρεμβάσεις σε τεχνικό επίπεδο, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα ταξίδια. Από την άλλη πρόβλημα επίσης αποτελεί ότι προς το παρόν υπάρχει μεγάλη ζήτηση για μεταφορές από την Κίνα στην Ευρώπη, αλλά πολύ μικρή ζήτηση για την αντίστροφη διαδρομή με αποτέλεσμα το κόστος να αυξάνεται.

Η ρωσική απάντηση

Τα προβλήματα αυτά, όμως, δεν φαίνεται να αποθαρρύνουν όσους πιστεύουν ότι ο σιδηρόδρομος μπορεί να αποτελέσει μια αξιόπιστη λύση για τις εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η προσπάθεια Ρωσίας, Λευκορωσίας και Καζακστάν να προχωρήσουν στην δημιουργία μιας κοινής εταιρείας, η οποία να διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Οι τρεις χώρες, που βρίσκονται πάνω στον ευρωασιατικό δρόμο προχώρησαν στην δημιουργία της United Transport & Logistics Co. Ηγετικό ρόλο στην συγκεκριμένη εταιρεία θα έχει η RZD, η οποία, να θυμίσουμε, ενδιαφέρεται για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μάλιστα σύμφωνα με την ίδια την RZD πρόκειται για μία κίνηση που αποτελεί απάντηση στον αυξανόμενο ανταγωνισμό που υπάρχει στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, ειδικά από την ΕΕ και την Κίνα.

Στην Ελλάδα ακόμη κατασκευάζεται η σιδηροδρομική ΠΑΘΕ

Τη στιγμή που καταγράφονται τόσο ραγδαίες εξελίξεις στις εμπορευματικές μεταφορές διεθνώς η χώρα μας καλείται να λύσει μια σειρά από προβλήματα, εκ των οποίων κάποια είναι «εισαγόμενα». Από την μια πλευρά βρίσκονται οι σημαντικές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των απαραίτητων υποδομών που δεν επιτρέπουν την πλήρη ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών. Ένα μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκεται υπό κατασκευή και δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από την παρέλευση διετίας. Ακόμη και ο κορμός του δικτύου Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι (ΠΑΘΕ) χρειάζεται ακόμη πολύ χρόνο πριν να είναι έτοιμος. Χαρακτηριστικό είναι ότι μόλις προχθές σε σύσκεψη στο υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ αποφασίστηκε η... επιτάχυνση των έργων στη γραμμή της Πάτρας.

Ταυτόχρονα από την χώρα απουσιάζουν οι απαιτούμενοι χώροι εμπορευματικών κέντρων, που είναι απαραίτητοι για την επιτυχία τέτοιων σχεδίων.

Παράλληλα σε κρίσιμο βρίσκεται η υπόθεση αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η ρωσική εμπλοκή στον διαγωνισμό, με την συμμετοχή της RZD, φαίνεται ότι έχει «παγώσει» τις εξελίξεις, καθώς τα πολιτικά προβλήματα που υπάρχουν στις σχέσεις ΕΕ και Ρωσίας, είναι στην παρούσα φάση πολύ έντονα και δεν επιτρέπουν να προχωρήσει ένας διαγωνισμός με μεγάλη σημασία για τη χώρα μας.

Υπό τα δεδομένα αυτά είναι, όμως, εξαιρετικά δύσκολο να καρποφορήσει ο σχεδιασμός για την ανάδειξη της χώρας σε διαμετακομιστικό κέντρο διεθνούς εμβέλειας.

Πηγή: euro2day.gr

googlenews

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

 
 
 

 

logo m

 

ΠΟΛΙΤΙΚΗ       ΕΛΛΑΔΑ       ΚΟΣΜΟΣ      ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ      ΥΓΕΙΑ      ΖΩΗ      ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ      ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ      ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ      SCIENTECH

 

 


©2024 YSTEROGRAFONEWS - ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ  ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ