Η Ελλάδα «ψηλά» στις τιμές ενοικίων -Το 60%-70% του μέσου μισθού πάει στα ακίνητα

Η Ελλάδα «ψηλά» στις τιμές ενοικίων -Το 60%-70% του μέσου μισθού πάει στα ακίνητα

Αύξηση ενοικίων εν μέσω πανδημίας ζητούν πολλοί ιδιοκτήτες ακινήτων.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλαδικού Κτηματομεσιτικού Δικτύου E-Real Estates που με τη λήξη της μισθωτικής σύμβασης ζητήθηκε αύξηση ακόμη και 35% -40 % σε σχέση με την αρχική μίσθωση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος επί της οδού Αμερικής όπου το μισθωτήριο συμβόλαιο έληξε τέλη Οκτωβρίου του 2020 και από ενοίκιο 1.100€/μήνα, ο ιδιοκτήτης ζήτησε 2.000€/μήνα με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο κατάστημα να κλείσει οριστικά.

Παρόμοια περίπτωση καταγράφεται και σε εργαζόμενη που διαμένει με την αδερφή της, η οποία εργάζεται σε επιχείρηση μέσω τηλεργασίας. Το μισθωτήριο συμβόλαιο έληξε εντός του 2020 και έως και σήμερα διανύουν τη «σιωπηρή» παράταση. Η ιδιοκτήτρια του διαμερίσματος στο Γαλάτσι πριν λίγες ημέρες ενημέρωσε τις μισθώτριες ότι αν επιθυμούν να ανανεώσουν την μισθωτική σύμβαση θα πρέπει να αυξηθεί το μίσθιο κατά 15% τουλάχιστον.

Το 60%-70% του μέσου μισθού του δαπανά ο ενοικιαστής στη χώρα μας σύμφωνα με τα ζητούμενα μισθώματα
Όπως σημειώνεται, παρόμοιες ενέργειες από μέρος των ιδιοκτητών καταγράφηκαν και από δηλώσεις διαφόρων εκπροσώπων εμπορικών συλλόγων της χώρας μας αλλά και από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Προστασίας Ενοικιαστών.
Σύμφωνα με την Eurostat, μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. το κόστος στέγασης για τους ενοικιαστές με ενοίκιο σε τιμές αγοράς το 2018 ήταν το υψηλότερο στην Ελλάδα, όπου το 83,1 % των ενοικιαστών δαπάνησε πάνω από το 40% του εισοδήματός τους για στέγαση, όταν ο μέσος όρος δαπάνης στην Ε.Ε. δεν ξεπερνά το 25,1%.

«Ας μη ξεχνάμε ότι το 2018, το μέσο ενοίκιο στην περιοχή της Αττικής αυξήθηκε κατά 7%, ενώ το 2019 εκτιμάται ότι η αγορά «έτρεξε» με ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξεως του 10% και το 2020 άγγιξε το 6,5%. Σήμερα το ποσοστό του εισοδήματος που δαπανά ο ενοικιαστής στην χώρα μας αγγίζει το 60%-70% του μέσου μισθού σύμφωνα με τα ζητούμενα μισθώματα», τονίζει ο πρόεδρος του Πανελλαδικού Κτηματομεσιτικού Δικτύου E-Real Estates, Θεμιστοκλής Μπάκας και εξηγεί τι θα μπορούσαν να κάνουν οι αρμόδιες Αρχές στη χώρα μας.

Τα μέτρα που πρέπει να θεσπίσει η πολιτεία σύμφωνα με το Πανελλαδικό Κτηματομεσιτικό Δίκτυο E-Real Estates

1) Ίδρυση Οργανισμού Κοινωνικής Κατοικίας
Τα αρμόδια στελέχη της κυβέρνησης καθώς και οι αρμόδιοι φορείς θα μπορούσαν να οικειοποιηθούν τη στεγαστική πολιτική της Κυπριακής κυβέρνησης, να εκμεταλλευτούν την «έκρηξη» που καταγράφεται ήδη και αναμένεται μεγαλύτερη στην οικοδομική δραστηριότητα και να την συνδέσουν με την αύξηση του συντελεστή δόμησης κατά 25% στους κατασκευαστές που επιλέξουν να συνεργαστούν με τον Οργανισμό Κοινωνικής Κατοικίας. Πιο συγκεκριμένα, να παραχωρείται επιπλέον συντελεστής δόμησης κατά 25% όπως και στη Κύπρο. Οι επιχειρηματίες θα κρατούν για λογαριασμό τους μέρος του συντελεστή για να τον αξιοποιήσουν όπως οι ίδιοι κρίνουν, ενώ ο υπόλοιπος συντελεστής θα χρησιμοποιηθεί για στέγαση των ευάλωτων ομάδων πληθυσμού. Δηλαδή, δημιουργία οικιστικών αναπτύξεων προσιτού ενοικίου για φοιτητές, αλλά και εργαζομένους, με όρο την ενοικίαση για ελάχιστη περίοδο 8 ετών ή/και να αναλάβουν να κτίσουν διαμερίσματα τα οποία θα πουλήσουν σε ευάλωτες ομάδες με βάση το κατασκευαστικό κόστος. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό αυτόν, απαλείφεται η περίπτωση χαρακτηρισμού μιας περιοχής ως «εργατικές ή/και κοινωνικές κατοικίες» .

2) Φορολογικά κίνητρα
Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών θα μπορούσε, με στόχο να δώσει κίνητρα στους ιδιοκτήτες των ακινήτων, να προωθήσει φορολογικά μέτρα για μακροχρόνιες μισθώσεις άνω των 5 ετών με προοδευτική φορολογική απαλλαγή για τα εισοδήματα που λαμβάνονται από τον ιδιοκτήτη, ενώ τα ίδια κίνητρα θα μπορούσε να προωθήσει και για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων που θα ανανεώσουν εντός του 2021 τη μισθωτική σύμβαση στον ίδιο εκμισθωτή με την αναπροσαρμογή του ενοικίου ανά έτος να ρυθμίζεται με βάση τον πληθωρισμό.
Τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η κυβέρνηση μπορεί να δώσει λύση στο νέο κοινωνικό φαινόμενο που σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει μετατραπεί σε πολιτικό πρόβλημα. Τα φορολογικά κίνητρα μέσω της προοδευτικής φορολογικής απαλλαγής και η σύνδεση της αναστολής ΦΠΑ 24% για τρία χρόνια με την αύξηση του συντελεστή δόμησης κατά 25% στους κατασκευαστές που επιλέξουν να συνεργαστούν με τον νέο Οργανισμό Κοινωνικής Κατοικίας, θα κατασκευάσουν κοινωνικές κατοικίες εντελώς δωρεάν, χωρίς να επιβαρυνθεί ο οικονομικός προϋπολογισμός του κράτους.

3) Παράταση της λήξης των μισθωτηρίων συμβολαίων
Η οποιαδήποτε παράταση των μέτρων στήριξης των επαγγελματιών που πλήττονται, είτε των εργαζόμενων αυτών, μέσω έκπτωσης του μηνιαίου μισθώματος, δεν αποτελεί μέτρο που μπορεί να θωρακίσει την επαγγελματική ή/και οικιστική μίσθωση όταν λήγει ή/και διανύει περίοδο σιωπηρής παράτασης και ο ιδιοκτήτης ζητάει ραγδαία αύξηση του μισθώματος. Η πολιτεία θα μπορούσε να νομοθετήσει τουλάχιστον την 12μηνη παράταση όλων των μισθωτηρίων συμβολαίων επαγγελματικής στέγης και κατοικιών για τις πληττόμενες επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους αυτών με αναπροσαρμογή του μισθίου με βάση τον πληθωρισμό. Στην άνωθεν νομοθετική ρύθμιση θα μπορούσαν να ενταχθούν προδιαγραφές, π.χ. ο μισθωτής να μην έχει οφειλές στον ιδιοκτήτη του ακινήτου ή/και όσοι έχουν οφειλές, με άρση του τραπεζικού απορρήτου και με αποδεικτικά στοιχεία αδυναμίας καταβολής του μισθώματος που ήταν υπόχρεοι να καταβάλουν, να ενταχθούν σε νέα μέτρα στήριξης του ταμείου ανάκαμψης.
Η άνωθεν νομοθετική πράξη συντελεί στη στήριξη και ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας διότι ο εκάστοτε ελεύθερος επαγγελματίας – επιχείρηση που καταβάλει κάθε μήνα το μέρος που του αναλογεί ή/και ολόκληρο το μίσθιο (ανάλογα με το ΚΑΔ που εντάσσεται με την ανάλογη έκπτωση ενοικίου) αλλά και ο εργαζόμενος, δε θα έρθουν αντιμέτωποι με την «αισχροκέρδεια» μέρος των ιδιοκτητών που επιχειρήσουν να «ρεφάρουν τη χασούρα», απαιτώντας αυξημένο ενοίκιο ή/και με την «τιμωρία» από μικρό ποσοστό ιδιοκτητών που ζητούσαν το σύνολο του ενοικίου με την απειλή της μη ανανέωσης του μισθωτηρίου ακόμη και αν εντάσσονταν οι εκμισθωτές σε μέτρα έκπτωσης του μισθώματος.

4) Ακίνητα Αγνώστου Ιδιοκτήτη / Τοπική Αυτοδιοίκηση / Δημόσιο
Ο Οργανισμός Κοινωνικής Κατοικίας μπορεί να διαχειριστεί ακίνητα που ανήκουν ιδιοκτησιακά στην τοπική αυτοδιοίκηση ή άλλους φορείς και να προσφέρονται για εκμίσθωση με ευνοϊκούς όρους σε οικογένειες ενοικιαστών με χαμηλά εισοδήματα. Παράλληλα, τα αδήλωτα ακίνητα – αγνώστου ιδιοκτήτη που θα προκύψουν, όπως προβλέπεται στο άρθρο 9 του Ν. 2664/1998 για το Εθνικό Κτηματολόγιο, βάσει του οποίου όλα τα αδήλωτα ακίνητα αγνώστου ιδιοκτήτη, αστικά και αγροτικά, εκατοντάδες χιλιάδες σε όλη τη χώρα μετά το πέρας όλων των προθεσμιών δήλωσης και δικαστικής τους διεκδίκησης, θα περιέλθουν στο Ελληνικό Δημόσιο. Τα ακίνητα αυτά μπορούν να περιέλθουν στον οργανισμό Κοινωνικής Κατοικίας και σε συνεργασία με τους οικείους Δήμους, οι οποίοι γνωρίζουν και μπορούν να αξιοποιήσουν πλήρως τα αστικά ακίνητα για τις ευπαθείς οικονομικά ομάδες. Η κατοικία είναι δικαίωμα και κοινωνικό αγαθό του πολίτη. 

googlenews

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

 
 
 

 

logo m

 

ΠΟΛΙΤΙΚΗ       ΕΛΛΑΔΑ       ΚΟΣΜΟΣ      ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ      ΥΓΕΙΑ      ΖΩΗ      ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ      ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ      ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ      SCIENTECH

 

 


©2024 YSTEROGRAFONEWS - ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ  ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ