Ευρυπίδης Στυλιανίδης: Να συσταθεί διακομματική επιτροπή για τη Θράκη

Ευρυπίδης Στυλιανίδης: Να συσταθεί διακομματική επιτροπή για τη Θράκη

«Η λύση δεν είναι να κλείσει το Προξενείο, αλλά να περιοριστεί στο ρόλο που προβλέπεται από τη Συμφωνία της Βιέννη για τις διπλωματικές αντιπροσωπείες. Διαφορετικά το Ελληνικό ΥΠΕΞ πρέπει να τους ανακαλεί στην τάξη όταν ξεφεύγουν. Αν θέλει να είστε βέβαιος ότι μπορεί να το πράξει», τονίζει με συνέντευξή του στο iEidiseis ο πρώην υπουργός.

Υπέρ της συγρότησης Διακομματικής επιτροπής για τη Θράκη τάσσεται με συνέντευξή του στο iEidiseis ο Ευρυπίδης Στυλιανίδης, βουλευτής Ροδόπης της ΝΔ και Επικ. Καθηγητής Νομικής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, εκφράζοντας μάλιστα τη βεβαιότητα ότι ο πρωθυπουργός θα είναι θετικός στη συγκεκριμένη ανάγκη.

Ο πρώην υπουργός επισημαίνει ότι το «κόμμα Σαδίκ» «όχι απλά συνεργάζεται, αλλά καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από την τουρκική διπλωματία». «Λέει πολλές φορές αυτά που θέλει να πει η Άγκυρα προκειμένου να τηρούνται τα διπλωματικά προσχήματα», αναφέρει χαρακτηριστικά, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζει η απάντησή του στο ερώτημα για το τι πρέπει να γίνει με το ρόλο που παίζει το τουρκικό προξενείο στην περιοχή. «Η λύση δεν είναι να κλείσει το Προξενείο, αλλά να περιοριστεί στο ρόλο που προβλέπεται από τη Συμφωνία της Βιέννη για τις διπλωματικές αντιπροσωπείες. Διαφορετικά το Ελληνικό ΥΠΕΞ πρέπει να τους ανακαλεί στην τάξη όταν ξεφεύγουν. Αν θέλει να είστε βέβαιος ότι μπορεί να το πράξει», διαμηνύει.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΕΥΡΥΠΙΔΗ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:

- Κύριε Στυλιανίδη, η Άγκυρα εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τη μειονότητα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις;

-Η Μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης όπως και η Ελληνική μειονότητα της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου και της Τενέδου, θα διαδραματίζουν αναπόφευκτα ένα συνεχή, διαχρονικό και καθοριστικό ρόλο ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία, όπως άλλωστε το προέβλεψε η ίδια η Συνθήκη της Λοζάνης. Τη συνθήκη αυτή που συμφώνησαν τόσο ο Ελευθέριος Βενιζέλος όσο και ο Κεμάλ Αταττούρκ, την συνυπέγραψαν πάνω από 10 κράτη επιλύοντας οριστικά τις συνοριακές τους διάφορες για πολλές δεκαετίες. Η Συνθήκη αυτή (ίσως η μακροβιότερη στον κόσμο πολυμερής Συνθήκη), προσδιόρισε την Μειονότητα της Πόλης ως «Εθνική» και τη χαρακτήρισε «Ελληνική», ενώ τη Μειονότητα της νοτιοδυτικής Θράκης κατά τουρκικό αίτημα την προσδιόρισε ως «Θρησκευτική» και τη χαρακτήρισε «Μουσουλμανική».

Το αναφέρω αυτό διότι έχει ιστορική και πολιτική σημασία. Η αναγνώριση από την Ελλάδα - αλλά όχι από την Τουρκία - του δικαιώματος ατομικού αυτοπροσδιορισμού δε μεταβάλει επουδενί ούτε τον προσδιορισμό, ούτε τον χαρακτήρα των μειονοτήτων παρά τους σύγχρονους τουρκικούς ισχυρισμούς.

Τώρα ως προς το ερώτημα σας, αυτό που έχω να παρατηρήσω είναι, ότι όταν κυριαρχεί η ειλικρίνεια και η εμπιστοσύνη μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, οι Μειονότητες λειτουργούν ως γέφυρες συνεργασίας και φιλίας. Αντίθετα σε περιόδους καχυποψίας και προκλήσεων, η τουρκική κυρίως πλευρά έχει επιχειρήσει την εργαλειοποίηση της θρησκευτικής μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης με δύο στόχους: πρώτον την τουρκοποίηση των δυο πολιτισμικών και εθνοτικών υποομάδων της μειονότητας, δηλαδή των Πομάκων και των Ρομά και δεύτερον την ιστορική ενοχοποίηση εμμέσως των Κεμαλικών, υπονοώντας ότι με τη Λοζάνη συρρίκνωσαν τη μεγάλη Οθωμανική Αυτοκρατορία.


- Στρατηγικός στόχος της Τουρκίας ποιος είναι;

Στρατηγικός στόχος του νεοοθωμανικού αναθεωρητισμού είναι η αναθεώρηση της Συνθήκης της Λοζάνης και η ανάδειξη της Τουρκίας σε «περιφερειακή δύναμη», που υλοποιώντας την πολιτική του «Στρατηγικού Βάθους» θα συνομιλεί μόνο με τις μεγάλες δυνάμεις ως ισότιμη και θα ηγείται των απανταχού ισλαμικών κρατών.

Αυτό την οδήγησε στη σύγκρουση σχεδόν με όλους τους γείτονες της, στην ταύτιση με το Ισλαμικό Κράτος και τους Αδελφούς Μουσουλμάνους σε Αίγυπτο και Λιβύη, στις ασταθείς σχέσεις με τους παραδοσιακούς της συμμάχους στη Δυση( ΗΠΑ, Ισραήλ, ΕΕ) και στις ιδιόρρυθμες σχέσεις με τη Ρωσία. Η Τουρκία μεγαλοπιάνεται και επιδιώκει δια της βίας σε Συρία, Ιράκ, Κύπρο, Λιβύη, με απειλές χρήσης βίας τύπου Casus Beli ή με παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου, να δημιουργήσει ένα ad hoc δίκαιο της θάλασσας στη Μεσόγειο και το Αιγαίο, όπως ακριβώς την βολεύει. Αυτό όμως δε θίγει μόνο την Ελλάδα. Προσβάλλει τη διεθνή κοινότητα και ταπεινώνει τις μεγάλες δυνάμεις και τους διεθνείς Οργανισμούς, όταν το ανέχονται.


-Θεωρείται ότι όλη η παρέμβαση γίνεται μέσω του κόμματος Σαδίκ;

-Δεν αρνούμαι ότι το κόμμα του Σαδίκ έχει ισχυρό έρεισμα στη μειονότητα. Άλλωστε ο αείμνηστος ιδρυτής του ήταν ένας έξυπνος πολιτικός, ζυμωμένος με τα προβλήματα της περιοχής που είχε το χάρισμα να διαβάζει και να αξιοποιεί τις συγκυρίες. Οργάνωσε την κίνηση αυτή των ανεξάρτητων απέναντι τότε σε μια αρτηριοσκληρωτική διοικητική μηχανή που ακόμα δεν είχε προχωρήσει στις αναγκαίες φιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις.

Όταν αυτό συνέβη με τη διακήρυξη Ισονομιας και Ισοπολιτειας από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και ο ίδιος άρχισε να συνομιλεί με τα κόμματα ξανά. Στη συνέχεια ο σχηματισμός αυτός, έχασε τον αυθόρμητο χαρακτήρα του. Είναι εμφανές ότι όχι απλά συνεργάζεται, αλλά καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από την τουρκική διπλωματία. Λέει πολλές φορές αυτά που θέλει να πει η Άγκυρα προκειμένου να τηρούνται τα διπλωματικά προσχήματα.

«Είναι εμφανές ότι το κόμμα Σαδίκ όχι απλά συνεργάζεται, αλλά καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από την τουρκική διπλωματία. Λέει πολλές φορές αυτά που θέλει να πει η Άγκυρα προκειμένου να τηρούνται τα διπλωματικά προσχήματα»


-Ο ρόλος του προξενείου στην περιοχή; Τι πρέπει να γίνει;

-Σε φυσιολογικές συνθήκες οι διπλωματικές αντιπροσωπείες υπάρχουν για να αναπτύσσουν τις εμπορικές, πολιτιστικές και πολιτικές σχέσεις μεταξύ των Κρατών. Αυτό είναι θεμιτό και χρήσιμο. Δυστυχώς σε κάποιες περιπτώσεις αυτή η διεθνής αρχή παραβιάστηκε από το Τουρκικό Προξενείο της Κομοτηνής. Ιδιαίτερα όταν αυτό επιχείρησε να παρέμβει με ώμο τρόπο στα εσωτερικά μας ζητήματα, να προσδιορίσει τις πολιτικές, αυτοδιοικητικές και κομματικές εξελίξεις.

Να υποδείξει στη μειονότητα ποιο κόμμα ή και ποιον υποψήφιο να ψηφίσει. Όταν επίσης δεν σεβάστηκε τα δικαιώματα μελών της μειονότητας που είχαν ελευθερία συνείδησης ή δηλωμένη διαφορετική εθνοτική, γλωσσική ή πολιτιστική ταυτότητα.

Σε αυτό όμως, για να κάνω και την αυτοκριτική μας, πριν τους κατηγορήσω, οφείλω να καταδικάσω και τη στάση Ελλήνων αξιωματούχων της αυτοδιοίκησης ή της κεντρικής πολιτικής, που επιλέγουν συχνά να θυσιάσουν την εθνική πολιτική της Ανοιχτής Κοινωνίας για λόγους είτε μικροκομματικής ψηφοθηρίας στο μειονοτικό κοινό, είτε ακραίου εθνικιστικού λαϊκισμού που υπονομεύει την Κοινωνία της Δικαιοσύνης, της Ελευθερίας και του Αλληλοσεβασμού που όλοι μαζί αγωνιζόμαστε να οικοδομήσουμε στη Θράκη. Η λύση δεν είναι να κλείσει το Προξενείο, αλλά να περιοριστεί στο ρόλο που προβλέπεται από τη Συμφωνία της Βιέννη για τις διπλωματικές αντιπροσωπείες. Διαφορετικά το Ελληνικό ΥΠΕΞ πρέπει να τους ανακαλεί στην τάξη όταν ξεφεύγουν. Αν θέλει να είστε βέβαιος ότι μπορεί να το πράξει.

-Οι οικονομικές σχέσεις της περιοχής με την Άγκυρα ποιες είναι;

-Έγιναν καλές την περίοδο της αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Όταν ως Υφυπουργός του Κ. Καραμανλη υποδεχόμουν το «ντόμπρο» τότε Ερντογαν στη Θράκη, κανείς στον οικονομικό τύπο της Αθήνας ή της Άγκυρας δεν πίστευε ότι μπορούμε να εκτινάξουμε τον όγκο εμπορικών συναλλαγών από τα 350 εκ δολ. το 2004 σε 5,5 δις. δολ το 2014 και να θέτουμε στόχο για πάνω από 10 δις.δολ. το χρόνο. Κανείς δεν πίστευε την ενεργειακή μας συνεργασία που ξεκίνησε από τον αγωγό Καρατςάμπει-Κομοτηνή και κατέληξε στο Νότιο Ευρωπαϊκό Ενεργειακό Διάδρομο του TAP.

Αυτά είναι μερικά μόνο αποτελέσματα της αμοιβαίας τότε εμπιστοσύνης και του αλληλοσεβασμού που σήμερα δυστυχώς είναι ζητούμενα. Οι προκλήσεις της Άγκυρα, όπως πρόσφατα στον Έβρο, μας γυρίζουν πολλά χρόνια πίσω με ζημία για τους δυο λαούς, τα δυο Κράτη αλλά και τις μειονότητες.

- Σας έχω ακούσει τελευταία να λέτε πως η Τουρκία επιχειρεί και ενεργειακά να παρέμβει στην περιοχή..

-Η Αναθεωρητική Τουρκία του Ερντογαν σήμερα επιδιώκει να στιγματίσει έμμεσα το Κεμαλικό της παρελθόν καταστρέφοντας τις συμφωνίες που τότε σηματοδότησαν τη συρρίκνωση της Οθωμανικης Αυτοκρατοριας, όπως η Συνθήκη της Λοζάνης με όλα όσα επιχειρεί με Ελλάδα, Ιράκ, Κύπρο, Συρία, Αίγυπτο, Ισραήλ ή τη Συνθήκη του Μοντρέ με την κατασκευή του Ινσταμπούλ Κανάλ που οδηγεί σε απόλυτο τουρκικό έλεγχο τα στενά του Βόσπορου σε βάρος των ΗΠΑ και της Ρωσίας.

Πηγή:eidiseis.gr

Η Τουρκία είναι φυλακισμένη στη γεωγραφία της και στο διεθνές δίκαιο της θάλασσα. Επιδιώκει να δραπετεύσει με βίαιο και παράνομο τρόπο, όπως πχ με το ψεύδομνημόνιο που υπέγραψε με την κυβέρνηση της Τρίπολης. Έτσι χάνει το σεβασμό και την κατανόηση που θα μπορούσε να βρει από τη διεθνή κοινότητα αλλά και τη συνεργασία που θα μπορούσε επ’αμοιβαίον όφελος να επιτύχει με τους γείτονες της.

Δεν έχει κατανοήσει ότι το δίκαιο και την ιστορία πρέπει να τη σέβεσαι, γιατί όταν δεν τη σέβεσαι αυτή εκδικείται. Εμείς, η Ελλάδα προκρίνουμε τη συνεργασία. Πιστεύουμε στην πολιτική της καλής γειτονίας και στην επιδίωξη της αμοιβαίας εμπιστοσύνης, της στρατηγικής συνεργασίας και γιατί όχι της φιλίας. Αυτό όμως προϋποθέτει σεβασμό στους κανόνες, στο διεθνές δίκαιο. Έχει ως βάση τον αλληλοσεβασμό. Αν δεν συντρέχουν όλα αυτά τότε είμαστε υποχρεωμένοι και αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα μας και την εθνική μας κυριαρχία έναντι οποιουδήποτε κόστους, η οποία είναι αδιαπραγμάτευτη.

- Η ελληνική κυβέρνηση τι πρέπει να κάνει για τη μειονότητα, πιθανόν και με γενικότερες παρεμβάσεις για την περιοχή;

-Θα επανατοποθετήσω την ερώτηση σας. Τώρα το ερώτημα δεν είναι πλέον τι πρέπει να κάνει η Πολιτεία για τη μειονότητα, αλλά τι πρέπει να κάνει συνολικά για τη Θράκη.

Γιατί για μας πλέον δεν υφίσταται μια τέτοια διάκριση πλειονότητας και μειονότητας, είναι παρωχημένη. Έχει μορφοποιηθεί μία ενιαία περιφερειακή συνείδηση, αυτή του Έλληνα Ευρωπαίου Άκριτα που διψά για ανάπτυξη, βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος.

«Για μας πλέον δεν υφίσταται μια τέτοια διάκριση πλειονότητας και μειονότητας, είναι παρωχημένη»

Ζητούμε θέσεις εργασιας, έξυπνες πολιτικές με συνέχεια και συνέπεια, ασφάλεια και δημογραφική ενίσχυση και προσφέρουμε αποτελεσματική φύλαξη των εθνικών και ευρωπαϊκών συνόρων, προσφέρουμε οικονομική εξωστρέφεια προς τα Βαλκάνια, τη Μαύρη Θάλασσα, την Τουρκία, την Ανατολή. Προσφέρουμε ένα μοναδικό παγκοσμίως Μοντέλο Ανοιχτής Δημοκρατικής Κοινωνίας και Εναλλακτικής Οικολογικής Ανάπτυξης που τιμά την ιστορική φήμη της Ελληνικής Δημοκρατίας. Αυτό προάγεται μόνο με διακομματική και διαχρονική Εθνική Στρατηγική για την Ανάπτυξη και την Ανάδειξη της Θράκης. Το πιστεύω ακράδαντα. Το υπηρετώ από παιδί και είμαι σίγουρος ότι ο Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης το ενστερνίζεται και θα προχωρήσει στη σύσταση μια Διακομματικής Επιτροπής για τη Θράκη, σηματοδοτώντας μια νέα αρχή.

googlenews

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

 
 
 

 

logo m

 

 


©2024 YSTEROGRAFONEWS - ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ  ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ


© 2014-2024 YSTEROGRAFO NEWS